söndag 10 september 2017

Middagstips

Mat är gott, mat måste man ha...varje dag typ. Komma på något att laga? Veckolista...hur gör ni?

Vi har testat matlista för en vecka, men den följs i början och sen dalar den ut. Att komma på för dagen är oftast jobbigt och så glömmer man ta fram kött, fisk, kyckling innan man går, så har man inget tinad tills man kommer hem. Då är det så lätt att slarvmaten blir köpt och jag känner en sådan frustration över vad jag har ätit.

Mannen är fantastisk duktig på att laga mat och jag har mina stunder i köket. Jag gillar dessutom att hitta nya recept att prova. Så nu testar jag en ny variant av en så kallad matlista. 5 av mannens paradrätter, 5 av mina och 6 nya oprövade rätter..så kan man välja fritt och ta fram innan man går till jobbet. Här följer några mattips till den som vill få lite inspiration:

Bakad potatis med laxröra

Kyckling med Parmaskinka och balsamsås

Pasta med lövbiff i en gräddig pastasås med stekt sallad

Risotto med parmesan, stekt sallad och  Prosciutto

För 2 personer

1/2 dl Olivolja i en gryta, fräs 1 st. hackad gul lök. Häll i 2 dl Risottoris ( Abori eller Carnaroli) och fräs ihop tills det är torrt. I med 0,5 gram saffran, späd med grönsaksbuljong lite i taget ( ca 5-7 dl Buljong) 

Cirka 20 minuter, sedan är det klart. Det ska vara ganska löst. I med en klick smör och 2 dl parmesanost, lite svartpeppar och salt efter tycke och smak.

Risotto med Prosciutto


Thailand in a Bowl

Thailand i en skål



Torsk med kräftostsås, potatis och sallad

Lägg torskfile i en smord form
Blanda ihop 1 Ask kräftost med 1 burk Creme Fraiche, dill, salt och peppar. Häll över.
In i ugn 225 grader ca 20 minuter

Enkelt och Gott!
Torsk med kräftostsås


Lövbiff med riven pepparrot och äggula, stekt sallad, delikatesspotatis och ett vitlök/ Västerbottenostsmör

Lövbiff med pepparrot och rå äggula,stekt sallad, potatis, Vitlök/västerbottenostsmör

Tacogratäng med sallad och Nachos

Blanda ihop 1 burk Crème Fraiche med 1 ask 200 gram Philadelphiaost
Smeta ut i en ugnsfast form. 
Stek köttfärsen med gul lök, paprika och tacokrydda och lägg ovanpå.
Skiva purjolök ovanpå och strö över med riven ost
In i ugn 225 grader ca 25 minuter.

Ät med nachochips och en god sallad.

Tacogratäng med nachochips och sallad



Kyckling i Teriyakisås med ris

2,5 dl Grädde
2,5 Dl Crème Fraiche
1,5 Dl Teriyakisås
2 pressade vitlöksklyftor
1 Tsk Sambal Oeleck

Blanda ihop, häll över kycklingfiléerna i en ugnsfast form
45 minuter i 200 grader.


Stekt lax med sötpotatis, het paprikasås,  gröna ärtor i stekt paprika

Lax med sötpotatis, het paprika sås och gröna ärtor i stekt paprika


Korvstroganoff med ris

Korvstroganoff med ris


Hemmagjord hamburgare fylld med ost, hemmagjord dressing, bacon och sallad

Smarrig hamburgare med massa onyttigheter

Snart börjar en ny vecka, nya eller gamla maträtter ska lagas. En skön höstvecka inleds och precis i skrivande stund har jag inte riktigt funderat ut vad som serveras imorgon. Det ska bli spännande.

Ni som gillar mat, vin och bubbel får mer än gärna titta in på min och min väninnans nystartade blogg Bland kastruller och vinglas 
Här blandar vi restaurangbesök, restips, recept, funderingar om just mat, vi och bubbel. tre ämne vi gillar skarpt.

Kram Kajsa

Ps. Midnattsloppet gick över förväntan och vi tog oss runt alla 10 km utan att stanna eller gå. Väl i mål var jag både trött och lycklig Ds.

8 kommentarer:

  1. Så många goda rätter, måste testa dessa. Jag gillar att laga mat, men på vardagarna blir det mat som går snabbt att laga... långa jobbdagar. Jag gillar att laga mat, så lördagen får bli då jag gör lite extra.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Ser väldigt gott ut. Trevligt med er nya blogg. Ska kika in där också. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Men skojar du?! Det ser ju gott ut så jag nästan svimmar. Herrejisses. Tack för tipsen! Mumsfillibabba säger jag bara.
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  4. Mmmmm så mycket gott och jag fick många tips, tack för det. Själv skriver jag med killarna matlista varje söndag, har vi gjort i många år nu och funkar perfekt för oss. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  5. Det där med "vardagsmat" är inte alltid så lätt, heller inte alltid så kul. Helgerna är ofta både lättare och roligare, när man har en helt annan tid att fixa tillsammans.
    Jag brukar ta mig tid att kika på de veckoerbjudande de har i butiken vi ofta handlar, gör en del inköp därefter och så får vardagens middagar, med små kompletteringar, bli lite efter vad som hittas i kyl och frys.
    Ha en fin vecka!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  6. Men gud så mycket gott ! Jag gillar nästan allt du visar !
    Tacogratängen måste jag bara pröva !! Kanske i helgen ;)
    Hoppas du har det bra !
    Kram på dej

    SvaraRadera
  7. Det ser alldeles för gott ut på dina foton. Du borde inte få fresta så. Jag ska snart äta och får lust att slicka på skärmen. Tänk om någon granne ser mig. :)
    Kram från okänd. :)

    SvaraRadera
  8. Ser fantastiskt gott ut alltihop. Blir ju jättesugen.
    Jag gillar också att laga mat, men tycker det är jobbigt efter jobbet då jag går och står hela dagarna. Förr lagade jag mat efter jobbet, och stack sen och tränade. Men hann aldrig sitta och koppla av nån gång.
    Numera lagar jag dubbla portioner på fredag, lördag och söndag. Då blir det matlådor till jobbet varje dag, och jag slipper matlagningen på vardagar. Passar just mig utmärkt, även om kanske inte alla håller med.

    Kram på dig! Ska kika in på din nya blogg nu.

    SvaraRadera