onsdag 29 mars 2017

Soliga vindar och sydafrikanskt i glasen

I helgen hade vi vinprovning hemma hos oss med Vin & Matklubben. Nio nyfikna själar med sikte på vin och mat och en massa stoj och skratt.

När nio personer ska prova vin ihop då blir det några glas på bordet

Först ska temat kluras ut och den hemliga röda tråden inför de andra på provningen - vinet ska handlas in - menyn ska sättas och dukningen ska funderas ut. Denna gången körde vi sydafrikanskt och för att göra det lite mer spännande körde vi även lite sydafrikanskt på middagen efter.

Försökte pyssla ihop lite afrikansk stämning till dekoration

Och sy lite djungel inspirerade servettringar till dukningen
Provningen var som vanligt en massa funderingar, smaker, dofter...eller hmmm, jag kan inte lukta något alls eller vad smakar det egentligen. Titta på färgen, rulla runt i glaset, liten sipp in i munnen, in med lite luft, rulla runt, smaka....Klottra ner på sitt papper, stryka det igen, tycka allt ändrade sig efter en bara stund. Det här är svårt!! Någon som säger - jag tycker det luktar äggstanning och en annan köttdisk... och till slutklämmen - vem kan gissa temat? Denna gången var det en som lyckades hitta landet. Sen avslöjas vinerna och priserna.Själv blev jag inte alls förtjust i sydafrikanska viner, så det kommer jag inte köpa nästa gång jag väljer vin.


Hembakat bröd fanns såklart framdukat så man kunde neutralisera smakerna i munnen

Maten består alltid av minst tre rätter och vi startade med en härligt orange färgrik Buttertnut squash soppa och i glasen sydafrikansk mousserat vin. Tyvärr strejkade kameran på matbilderna, så där gick vi bet. Men soppan den kan jag lova var god.

Perfekta att servera soppa i

Läcker färg på Butternut squaschen

Middagen bestod av lammstek, Stekta grönsaker, Cap Malay sallad, Peri-Perisås, Charmoula och Gremolata. Ingen hit enligt mina smaklökar, men kul att testa nya obeprövade smaker. Maten innehöll apelsin, citron, Ingefära, kummin, koriander, persilja, mandel........


Ostchips, parma chips en riktig höjdare istället för godis

Ostbricka, man kan ju inte ogilla det

Till dessert hade vi valt ostbricka och mannen hade gjort egna ostchips med smaker av kanel, spiskummin, rosmarin och Oregano samt Parma chips och Ventricia chips med sting i. Så först höll han i en lite ostchips/ korvchips provning. Till ostbrickan hade vi köpt vitt vin, men vi tog speciellt fram en flaska med Ratafia från Champagne, Frankrike. Ratafia är en restprodukt från Champagnen och är söt med smak av valnöt. Mycket speciell, men i min smak helt ljuvlig. tror nästan jag vill åka ner till Champagne och köpa mer...(fast det finns ju på systembolaget att få tag i)


Speciell kork kräver en speciell kniv, som inte vi  har...men korken fick vi av ändå

Sött och gott

Jag kan lova inte ett glas torrt, inte en enda ledsen min, inte en hungrig mage....utan massor av skratt, skrän och kärlek bubblade under kvällen. Just där runt bordet hemma hos oss. Det här är de sköna stunder som fastnar i mitt hjärta och minne länge. Nu ser vi fram emot nästa provning, som inte ska vara hemma hos oss nästa gång.

Kram Kajsa


7 kommentarer:

  1. Mysigt med vinprovning !...vi var det på Mallorca i somras , vi fick vara på två olika vingårdar, jättemysigt !! ett lite mindre (som jag gillade mest) och ett lite större ;))...man lär sig alltid något nytt !!
    Ha en fin vecka !
    Kramis

    SvaraRadera
  2. Jisses, vad sugen jag blir. :) Både vänner, goa sällskap och ljuvlig mat och dryck är guld i tillvaron.
    Ha det fint Kajsa!
    Kram Mia!

    SvaraRadera
  3. Oj, himmel vad trevligt det ser ut. Jag har varit på vinprovning en gång. Men det var nog inte riktigt min grej.
    Ha en bra dag.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  4. Så trevligt det ser ut och låter. Men vilket jobb att plocka ihop allt detta så det blir en lyckad provning. Vad duktiga ni är. Ha en härlig fredag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Åh vilken underbar vinprovning!! :) Förstår att alla var nöjda. Så kul att prova viner, äta gott och sitta vid ett fint dukat bord med tema. Så fint alltsammans!

    Kramar aka

    SvaraRadera
  6. Såg verkligen lyckat ut. Maten och hela dukningen såg fantastiskt ut.
    Angående vin så har jag själv blivit förtjust i italienska viner. Gärna lite dyrare. Man får vad man betalar för.

    Ha det bra på dig Kajsa!

    SvaraRadera
  7. Vad mysigt! Text och bild får mig att längta efter en liknande kväll i goda vänners lag. God mat, spännande samtal kring dryck - ljuvligt. Champagne är jag väldigt svag för.

    Må fortsatt gott!
    Kram Christina Karlsson

    SvaraRadera